bee
Setiap orang mukmin wajib mengerjakan solat kerana solat itu adalah perintah dari Allah supaya didirikan oleh setiap mukmin samada lelaki atau perempuan. Antara Firman Allah s.w.t dalam surah Al-Baqarah ayat 110:

Maksudnya :
"Dan dirikanlah oleh kamu akan sembahyang dan tunaikanlah zakat dan apa jua yang kamu dahulukan dari kebaikan untuk diri kamu, tentulah kamu akan mendapat balasan pahalanya di sisi Allah. Sesungguhnya Allah sentiasa Melihat segala yang kamu kerjakan."

Kealpaan aku dengan masa membuatkan aku lewat solat maghrib. Urusan dirumah belum lagi selesai. Didalam hati asyik berkata " sikit lagi..sikit lagi..." walaupun hati kecil menegur sudah lewat untuk solat. Tambahan pula waktu maghrib cuma sekejap. Asyik aku mengemas buku-buku di rak dengan cepat- mengejar masa- aku terpandang satu buku kulit depannya tertulis 'SOLAT', membuatkan aku terus terlintas... alangkah berdosanya aku melambat-lambatkan solat... Argghh.. urusan dunia tetap takkan habis. Lalu aku terus meninggalkan urusan tadi dan terus mengambil whudu' untuk solat.

Lega selesai solat...aku menunggu pula waktu Isyak. Tidak mahu melengah-lengahkannya lagi. Lagipun sudah tidak lama lagi akan masuk la tu waktu Isyak. Sementara di sejadah, berzikirlah sekejap. Itupun tidak lama...terasa penat, aku baring. Itulah manusia. Itulah aku...Ya Allah, ampunlah dosa-dosaku, segala kealpaanku, kecuaianku...terimalah setiap kali taubatku ya Allah....

Surah An-Nisaa' ayat 103 :
Maksudnya : "Kemudian apabila kamu telah selesai mengerjakan sembahyang, maka hendaklah kamu menyebut dan mengingati Allah semasa kamu berdiri atau duduk dan semasa kamu berbaring. Kemudian apabila kamu telah merasa tenteram (berada dalam keadaan aman) maka dirikanlah sembahyang itu (dengan sempurna sebagaimana biasa). Sesungguhnya sembahyang itu adalah satu ketetapan yang diwajibkan atas orang-orang yang beriman, yang tertentu waktunya."

Termenung dalam baringanku, membuatkan aku teringat akan satu kisah di zaman Rasullah SAW. Sebuah kisah pengajaran terhadap orang yang meninggalkan solat. Seorang lelaki yang tidak pernah solat semasa hidupnya.

Seorang kanak-kanak datang mengadap Rasulullah s.a.w sambil menangis. Hal itu mennghairankan Rasulullah yang sedang duduk bersama sahabat-sahabatnya. "Mengapa engkau menangis anakku?" Tanya Rasulullah. "Ayahku telah meninggal, tetapi tidak seorangpun datang melawat. Aku tidak mempunyai kain kafan. Siapakah yang akan memandikan ayhku dan mengkebumukannya?" Tanya anak itu.Nabi lalu menyuruh Abu Bakar dan Umar pergi melihat jenazah tersebut. Kedua mereka amat terkejut setelah melihat mayat itu sudah bertukar menjadi babi hutan. Mereka pun segera pergi memberitahu Rasulullah.Maka Rasulullah dating sendiri ke rumah anak itu. Baginda berdoa kepada Allah sehingga babi hutan itu bertukar menjadi jenazah manusia. Kemudian Rasulullah menyembahyangkan jenazah tersebut. Ketika jenazah itu hendak dikebumikan ia berubah menjadi babi hutan semula.Melihat kejadian itu Rasulullah bertanya kepada kana-kanak tersebut apakah yang dilakukan oleh ayahnya sewaktu hidupnya. "Ayahku tidak pernah mengerjakan solat sepanjang hidupnya," jawab anak itu. Kemudian Rasulullah bersabda kepada para sahabatnya, "Para sahabat lihatlah sendiri. Begitulah akibatnya bila orang meninggalkan solat selama hidupnya. Ia akan menjadi babi hutan di hari kiamat."

Semoga kelak aku tidak lagi alpa dalam mengerjakan solat. Semoga Allah memelihara diriku dan orang-orang yang aku sayangi. Amin.

Labels: edit post
0 Responses

Post a Comment