bee
Sudah agak lama juga saya tidak mengemaskini blog ini sampaikan ditegur oleh seorang sahabat. Maaf dipohon atas kealpaan ini... Agak sibuk dengan program yang tersusun walaupun dihari minggu. Namun Alhamdulillah, semua program dan aktiviti berjalan lancar. Program NISA' terbaru adalah Team Building NISA' Terengganu yang dianjurkan NISA' Malaysia (Peringkat Pusat).

Bertempat di KUDQI (Kolej Universiti Darul Quran Islamiyyah, Kubang Lembek, Terengganu (Pusat Pengajian yang dikendalikan Ust. Harun Taib) pada 20 November baru-baru ini. Dihadiri kira-kira 200 orang.

Pengisian di dalam program ini amatlah memberangsangkan para peserta, tambahan pula ia dikendalikan sendiri oleh Ketua NISA' Malaysia- Dr. Rosni. Antara pengisiannya adalah memberi gambaran yang lebih jelas kepada AJK di peringkat Kawasan, Dun dan seterusnya ahli-ahli NISA'. Pengisian modul- Marching, Halatuju Nisa', Modul Ukhwah, Dialog bersama DMPKT, Nisa' Malaysia & Nisa' Terengganu, Modul Nisa' Attitude dan banyak lagi termasuk la Public Speaking & Presentation Khas yang dihoskan oleh Dr. Rosni sendiri.

Di sini saya kongsikan sedikit ilmu yang saya dapat semasa mengikuti program tersebut. Tahukah anda NISA' mengutamakan attitude yang baik di kalangan ahlinya seperti sifat Ibadurrahman- yakni; Golongan yang terpilih oleh Allah SWT untuk menjadi hamba yang menghambakan diri kepada Allah SWT. Antara sifat-sifat Ibadurrahman adalah:
1) Tawaddu'
2) Murah hati
3) Ketaatan
4) Takutkan neraka
5) Bersederhana
6) Tauhid
7) Mengelak permusuhan
8) Menjaga kehormatan
9) Taubat
10) Bercakap benar & meninggal perkara sia-sia
11) Tadabbur
12) Memohon kebaikan keluarga & menjadi pemimpin yang baik

Program Team Building ini biasanya disyorkan agar disertai oleh AJK diperingkat Kawasan-kawasan serta Dun-dun dari seluruh Terengganu kerana program ini bertujuan memantapkan serta mengukuhkan penggerak-penggeraknya. Disamping memberi semangat kepada AJK sedia ada supaya terus 'bekerja', ianya juga membantu ahli-ahli baru agar lebih mengenali hala tuju pertubuhan NISA' ini. Berasa lega program ini diadakan di Kuala Terengganu, tidaklah jauh sangat bagi saya, cuma memakan masa 3 jam perjalanan- Kemaman-K.Terengganu. Tambahan pula menaiki van baru PAS Kawasan Kemaman yang baru dibeli serta dirasmikan semasa program HIMPIT tempoh hari. Oleh kerana Terengganu adalah negeri yang paling ramai ahlinya, 25% ahli NISA' diseluruh negara adalah dari Terengganu, mungkin juga kerana itulah Pusat mengadakan program ini di sini. Untuk melihat lebih banyak gambar, silalah lawat blog NISA' Terengganu... :)
Labels: edit post
0 Responses

Post a Comment