bee
Tanggal 29-31 Oct baru-baru ini, pemuda PAS Terenganu di semua peringkat kawasan telah berkampung di Dataran Tok Guru, Geliga, Kemaman bagi menjayakan program HIMPIT 10K 2009. Program HIMPIT [Himpunan Pemuda Islam Terengganu] kali ini bertempat di Kawasan Kemaman. Acara tahunan ini bertujuan untuk menghimpunkan serta mengeratkan silaturrahim antara pemuda disamping pelbagai acara menarik seperti sumbangan fakir miskin dan jamuan rakyat ,mini expo, pertandingan karaoke nasyid, tarik tali, motor lambat , sukan pantai, rawatan Islam Darus Syifa dan banyak lagi. Tambahan pula lokasi Dataran Tok Guru ini adalah ditepi pantai. Banyak khemah-khemah didirikan oleh pemuda yang bermalam disini. Dibawah pohon-pohon rhu, bagai sebuah kampung baru didirikan. Angin pantainya yang nyaman sudah tentu membuatkan mereka tidak kepanasan walaupun berada dia dalam khemah. Kalau ikutkan hati aku, mahu juga aku berkhemah disitu..tapi difikirkan kembali, tidaklah sesuai dengan aku. Kerana aku adalah seorang ......:)

Namun, oleh kerana program ini di Kemaman, jadi boleh la aku berkampung juga walaupun aku bukanlah pemuda sebenarnya. Jangan salah faham..aku berkampung atas nama NISA'..heehe. NISA' Kemaman telah mengambil satu booth ditapak program bagi turut mengadakan aktiviti tersendiri seperti Games NISA', teka biji betik dan kacang, membantu perkhidmatan rawatan percuma selain dari tujuan asal iaitu mendapatkan keahlian baru dengan mempromosi JOM JOIN NISA' bagi memperkenalkannya di kalangan remaja perempuan. Selain aktiviti itu, kami juga membuat sedikit jualan bagi menambah kewangan tabung Nisa' dun masing-masing.

Dua hari berturut-turut berada di sana membuatkan aku 'lupa' sebentar hal-hal dirumah dan tempat kerja. Beginilah jika berada didalam jemaah. Sedikit ketegangan dalam menguruskan hal rumahtangga serta kesibukan ditempat kerja di'rehat'kan sekejap dengan program-program lain. Sebelum kepenatan, terasa gembira dengan aktiviti-aktiviti seperti ini. Ramai kanak-kanak dan muslimat memenuhi booth kami untuk menyertai permainan yang kami sediakan. Kadang-kadang dicelah singgah juga oleh pemuda. Agaknya menarik perhatian mereka apabila sekali sekala kedengaran riuh rendah suara kanak-kanak bersorak apabila ada yang menang dalam permainan. Lagipun acara meneka biji betik dan kacang terbuka kepada pemuda juga. Bahkan permainan meneka kacang telah dimenangi oleh seorang pemuda dari Dungun-kalau tak silap. Selain aktiviti-aktiviti tersebut, kami juga sibuk melayan pelanggan yang ingin membeli. Fuuhhh.. tidak menang tangan kami petugas-petugas NISA' dalam 5-6 orang ni dibuatnya.

Part paling aku suka pada prorgam ini adalah semasa bacaan ikrar pemuda. Bederau darah aku. Sumpah dan ikrar mereka terhadap jemaah ini dalam terus menjulang Islam, sumpah tidak akan meninggalkan jihad ini. Sambil sebahagian panji-panji dan anggota Unit Amal mengangkat bendera PAS serta sebahagian lagi mengangkat tangan sambil menggenggam tangan sahabat seperjuangan disebelah, sumpah mereka dilaungkan dengan penuh semangat, ikhlas dan berserah diri kepada ALLAH. Semoga Allah memelihara mereka ini...

Akhirnya, selesai juga program ini dengan jayanya. Sikap pemuda PAS Terengganu haruslah dipuji. Dengan rasa tanggungjwabnya mereka tetap meninggalkan kampung halaman serta hal peribadi selama 2-3 hari [selain pemuda di Kemaman] bagi menghadiri program ini. Dari Besut sampai la ke Dungun, semuanya turun ke Kemaman atas rasa tanggungjawab dan mengikut arahan pimpinan agar berhimpun disini supaya program ini berjaya.

Majlis penutup telah diakhiri dengan acara perasmian sebuah van baru milik PAS Kawasan Kemaman oleh YB. Tuan Hj. Wahid Endut.

Akhir kata, dikesempatan ini, NISA' Kemaman juga ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua petugas serta pihak yang terlibat dalam memberi sumbangan samada secara langsung dan tidak langsung. Insya'allah jumpa lagi di lain program. Wallahu'alam.
Labels: edit post
0 Responses

Post a Comment